søndag 21. september 2014

Idag har jeg vært i malta i 3 uker og da må jeg bare beklage at jeg har glemt og skrive på bloggen, men tiden har gått så fort så har rett og slett glemt det.. Men siden forje innlegg har jeg sluttet på skolen og har nå jobbet i en uke.

På jobben har jeg fått en lege og en sykepleier som har det overfordnedde annsvaret for meg. Vær dag får jeg utdelt en sykepelier som jeg skal gå med den dagen.
Her er det et akkuttmotak med 10 sengeplasser og 3 akkuttrom 12 akkutt biler som er Fiat Ducato de fleste akutt bilene er 2012modeller og har mye likt utsyr som de vi har hjemme, de har kendrick strekkspjelk, en litt enklere type fernobåre, lik vakumspjelker, relatift likt oppbygd akkutbag og oksygen bagg men akkutbaggen har noe andre typer medikamenter, suget er det samme så jeg føler meg godt kjent med mye av utsyret noe som kommer veldig godt med.

På akutt ambulansene er det to ambulanse arbeidere som også kjører transport turer, mens jeg og en sykepleier blir med ambulansen ut kun på akutt turer. Når jeg og min tildelte sykepleier ikke er ute å kjører så jobber vi på akuttmotaket som en vanlig sykepleier og da blir jeg somregel med på allt som skjer på akkutmotaket for å få best læring.

Jeg har fått en perm som jeg skal skrive litt om hver tur slik at jeg har dokumenter allt jeg har gjort.  Den sjekkes av legen som har ansvaret for meg. Ellers er alle på sykehuset veldig venlige mot meg og vil at jeg skal lære så mye som mulig.

Her har sykepleierne bestil en tradisjonell pølse som de mente jeg måtte smake på.. Det fristet ikke veldig med tanke på utsenede men den smakte ganske godt :)


Den største utfordringen er at det meste går på maltetisk så det jeg ikke klarer å fange opp om en pasient  via klinisk blikk får jeg ikke vite før sykepleieren jeg går med har tid til å fortelle meg hva pasienten sier. Det gjør det jo vanskerlig for meg å gjøre en sikkerlig pasient undersøkelse, men jeg får virkerlig trent mitt kliniske blikk.


Jeg legger ikke ut noen bilder fra ambulensene eller akkutt motaket siden jeg ikke har fått hørt med sjefen på akuttmotaket om det er greit enda.



Jeg er ikke bare på jobb her er jeg og de 5 andre på stranden Golden bay som var utrolig fin det var 32 grader og deilig vann :)

21/07 - 1963 var dagen Malta ble en uavhengi stat så det jeg var på 50 år uavhengihetsfeiering i Valletta på fyrverkeri som var spektakulært!


Vi er ikke på resturant vær dag, men værtfall i helgene er det jo godt med en kanin på talerknen :)





1 kommentar:

  1. Spennende å lese om arbeidsplassen! ser ut som dere opplever masse:)

    SvarSlett